Waarom moet ik nu de CAO-verhoging van 1 juli 2024 doorvoeren in mijn transporttarieven?
🚚📊📈
Die paar ‘kwartjes’ per uur maken toch niet het verschil? Pfff, mijn opdrachtgever ziet me aankomen…!??
De CAO beroepsgoederenvervoer gaat in navolging van 1 januari 2024 waarbij de lonen al stegen met 4%, nu per 1 juli 2024 opnieuw met 2% omhoog. En inderdaad, effectief zijn het maar een paar kwartjes per uur…!
Maar in transport hebben wij een loondruk in de kostprijs van ca. 40% a 50%, dit is afhankelijk van o.a. de bezettingsgraad, marssnelheden, autokosten, branstofkosten en afschrijvingstermijnen.
Maar even simpel berekend: bij een gemiddelde omzet van bijvoorbeeld € 75,– p/uur en met een rendement van 5% blijft er € 3,75 aan resultaat over. Maar veel transportbedrijven hebben juist een rendement van 2% of zelfs lager, dan hebben die paar kwartjes in één keer een effect van ca. 50% op het resultaat van € 1,50 per uur!
Wanneer je dus niets doet zakt het toekomstige rendement naar 1% en het resultaat is dan nog maar € 0,75 per uur!
Moraal van het verhaal: hou grip op je kosten, en maak het vooral 100% inzichtelijk voor jezelf en 100% transparant voor je opdrachtgever!
Ga daarna actief sturen op de bezettingsgraad, beladingsgraad en de marssnelheden, dit zijn juist de pijlers waaruit je opdrachtgever zijn winst kan halen i.p.v. te beknibbelen op een CAO-verhoging!
Transport CAO kostprijs transporttarief




